2011. október 12., szerda

VARGÁNYÁSODÁS

A piacon, újra megjelent a vargánya. Ezek, már az őszi zamatos fajtából valók, egészségesek és kevésbé férgesek, mint a nyáriak, mégsem kínálják drágábban. 
 
Alkudtam már 2000 forint alá is, kilóját.
Kétfajta tésztaételt is bemutatok, egy magyarosat és egy olasz pasztát.
tagliatelle, porcini

túrós csusza, pirított vargánya ragúval
Mindkettőnél először a gomba ragúját főztem meg. Az olasznál / tagliatelle porcini/ a raguba kevertem a széles metéltet, míg a túrós csusza változatnál, egyszerűen a tészta halomra tálaltam rá a vargányás ragut.

Az olasz:
„vékony” vízen leöblítem a gombát és felvágom. Vajon, apróra vágott hagymát dinsztelek, zúzott fokhagymát adok hozzá, és ezen pirítom meg a vargányát. Mikor színt kapott, tejszínnel sűrítem, beforralom, sózom, borsozom, és petrezselyem zölddel hintem.
További hasonlóság még a két vargánya paszta közt, hogy mindkettőt házilag, tojásos gyúrt tésztából készítettem. Rém egyszerű, a tojást és a lisztet, kevés sóval összegyúrom, és vékonyra nyújtom, a csuszának nagyobb darabokra szedem, míg a széles metéltnek / tagliatelle / csíkokat vágok belőle.
A sós vízben főzött csuszának valót, egy serpenyőben, lepirítom és tehéntúróval keverem, majd tejfölt teszek rá és mehet a tányérra. 

Ekkor jön rá a ragú:
kis csíkocskákra vágott füstölt szalonnát zsírjára pirítok, a felesleges zsiradékot lefejtem, (ezen pirítom a tésztát) és beleszórom a feldarabolt gombát. Alaposan lesütöm, borssal és kakukkfűvel ízesítem, a végén petrezselyem zölddel hintem.
 



8 megjegyzés:

Atyafi írta...

Jajj, de jó lenne ez most reggelire!
Nálunk rengeteg vargánya van, de inkább volt a nyáron. Nagyon jó móka gombászni kiskosárral a karunkon. Majdnem olyan jó, mint horgászni. :-) Aki teheti egy helyi bennszülött segítségével vágjon bele eme remek időtöltésbe.
Jövőre több halat fogok enni, sok-sok vargányával. Az hótziher!

J. írta...

De jó, köszi! A vargánya nagy kedvenc nálunk! Ez a túrós csuszás változat szerintem gyakori fogás lesz, ha végre hazakeveredünk. A trolloknál nem lehet igazi túrót kapni, csak mászkos valamit... meg itt a tejföl sem tejföl.

pupa írta...

Amikor olaszoknál dolgoztam a tejfölt egyszerűen kitiltották a konyháról, de attól még a dél tiroliaknak lehetne...
próbálj meg francia creme fresht venni, szerintem még jobb mint a tejföl.
Túróból is franciával próbálkozz. Ott tényleg nem nagyon lesz zsíros tehéntúró, bár sok marha lehet ott .

Hapci írta...

Az olasz verziót hamarosan megvalósítjuk...

Off: látom, kitetted a DÉ logót. Csak nem te vagy Hséf, akivel a ruk(k)ola témájában vitáztam a DÉ portálon? :)

pupa írta...

De, De :-)
Kedves pizzák szakértője.
Azt hiszem nincs köztünk vita, írj máskor is (tanultam ezúton is).

Örömet szerzel, ha kipróbálod valamelyik "étkemet".
Eredetileg (ha van az olasz kajáknál ilyen) csak vajasan, sóval, borssal készítik a vargányás pasztát. De Te tudod ;-) ezt.

Hapci írta...

Nem, ezt nem tudom, csak az evéshez és olvasószerkesztéshez konyítok. :)
Tésztát keveset ettem eddig Olaszhonban, ha valahol van pizza, arra többnyire elcsábulok (bár két hete ettem egy olyan aglio e olio spagettit szívkagylóval Portogruaróban, hogy azt nehéz elmondani).
Egyébként kedvemre való a - visszafogott mértékű - tejszínes besűrítés, akár olaszos, akár nem.

Hapci írta...

Jelentem, felhasználtuk az inspirációt... amit itthon találunk módon...
A házi tésztát jobb gyári spagettire, a vargányát barna csiperkére, a petrezselymet meg bazsalikomra cseréltük, nagyon finom lett. :)

pupa írta...

Nagyon örülök, Hapci :-), úgy látom, valóban "csak" inspirációt merítettél, a tényleges receptet, azért majd próbáld ki.

Az elkövetkezendőkben lesz pár gombás post, köszönhetően a keleti országrész legnagyobb' gombászának.