2018. november 23., péntek

Ház helyett katedrális - a Bábel torony árnyékában


Ebben a sekélyes blekfrájdés hangzavarban megtörtént, hogy a Bábel torony (fészbuk)  felső kis zugából kisepertek egy senkinek sem ártó (magyar nyelvű 10E fő+) filmes csoportot  mert tagjai nem kértek a reklámmal (blekfrájdé) átitatott hollywoodi mocsokból. Valóságos menedék volt,
információs bázis, tájékozódási pont és nem utolsó sorban művészi értéket képviselő filmek rajongóinak fóruma, kritikusok átmeneti szállása. Ahogy visszahallottam a történetet egy napon megjelent egy ostoba ember aki posztjaival teleszemetelte és miután elmagyarázták neki, hogy eltévesztette az emeletet mert ő valójában a szeméttároló helységbe igyekezett, beszólhatott a házmesternek. 


A filmes csoportot felfüggesztették. Minek is? Mi hasznuk ezeknek a művészlelkeknek, még a hülye filmjeiket is ingyen töltögetik le egy fillért nem költenek még arra a kibaszott pop cornra sem, ezeknek egy kurva sztár wárszos pólót sem tudsz nem hogy eladni de még reklámozni sem!  Pusztuljanak ez ilyenek, ezek még a blekfrájdén sem képesek támogatni a gazdaságot, hiába értük a jó sok leárazás....
Szóval nem tudom megosztani örömöm azokkal a társaimmal akikkel megszoktam. Most épp annak örülök, hogy holnap ismét megnézem Trier új alkotását két héten belül másodjára. 
Igen, A ház amit Jack épített-et! Kívánom, hogy csak egyszer lássa , nézze meg, nézze végig minden olyan "filmkedvelő" akiknek egyébként nem mond semmit Haneke, Ozon, Polanski, Kusturica, Almodóvar, Bergman, Kubrick, Szifron, Inárritu, Forman, Sorrentini, Menzel, Kuroszava.....!

Igen nézzék csak meg Trier mesterművét, szembesüljenek és érezzenek lelki, intellektuális megsemmisülést. Valószínűleg  az állkultúra fogyasztó plebsz fel sem fogja majd mi történik, de a szánalmas kis sorozatgyártott egójuk szilánkosra fog törni csak úgy, mint az értelmesebbjének, mert ez (is) egy olyan film-kultúrtörténeti alkotás lett ami képes egy életre befolyásolni az ember személyiségét. A ház amit Jack épített, egyszerű brutálisa ellenére annyira árnyalt, képi világában diverz (üzenet a rendező társaknak, hogy erre is képes vagyok?) gondolati-szerkezeti elemei pedig olyan összetetten felépítettek, mint egy katedrális. Az elején persze csak altat, de ahogy kész az alap, gyorsan égre törnek a falak és kezdődik a pokoljárás.  Monumentalitása miatt nehezen befogadható de már első megnézéskor is tudjuk, hogy kerek egészről van szó...  isteni magasságból felfogható, ahol a (meg nem értett) alkotó pofátlanul kiüzen. Isteni (vagy legalábbis ember feletti)  gőg és szeretet érződik a műből, egy alma amibe ha beleharapsz következménye lesz!  Tudtam, hogy ismételten kapok egy intellektuális gyomorba rúgást.... és kaptam mellé még valamit...  nem tudom leírni, mit....  valami Adys Istenélmény félét (akár a Hullámtöréssel).... megnézem megint.
Szóval valami ilyesmit nem tudtam ezúttal a csoportban megosztani, ami remélem hamarosan újra szerveződik...   
Ja! És itt egy a sok kritika közül :-) 

 https://hvg.hu/kultura/20181122_Matt_Dillon_gyerekeket_is_gyilkol_csak_hogy_Lars_von_Trier_jobban_erezhesse_magat

Nincsenek megjegyzések: