2020. január 29., szerda

Puzsér beletalált - ne szégyelld ha fel se fogtad!

Mikor azokat kérdeztem a Joker című filmről akik elismerően szóltak róla, nem kaptam válaszokat a "miről szól? mi a mondanivalója?" kérdéseimre. Nem tudták. Annyit préseltek ki magukból, hogy jó film, egyáltalán nem olyan Batmanes, "neked tetszeni fog"... 

Így félre rakva averziómat és a Batman filmekből kialakult előítéletemet megnéztem és tetszett. Igazi dráma. A nagyvárosi elidegenedést jól ábrázoló alkotás és képi-szakmai megoldások is ínyemre valóak, a színészi teljesítmény pedig kiváló. A filmben ábrázolt televíziós söpredékre igazából fel sem figyeltem, lehet saját mindennapi tapasztalataim miatt. Ebben sajnos semmi újszerűt nem találtam, mondhatnám a megszokottság miatt. És akkor most jön Puzsér és élesen rávilágít a film mondanivalójának egy nagyon lényeges aspektusára, Játék a tűzzel című rövid jegyzetével. Úgy gondolom, hogy a Puzsér által tűpontosan vázolt helyzet kialakulása miatt nem okolhatók a marketingesek. A filmet megnézők óriási többsége nincs és nem is lesz tudatában azokkal a tényekkel amire rávilágított Puzsér így továbbra is gátlástalanul bohócnak nézhetik a tudattalan fogyasztót. Ugyan így nincsenek tudatában munkájukkal a marketingesek sem, ők csak valami poénosban, trendiben "gondolkodnak" amivel elérik a fogyasztót. Tartalmat sosem adtak, nem is akarnak. Senki nem mélyed bele olyan szinten és nem értelmezi úgy a televíziós, marketing és média "tartalmakat", mint Puzsér. Ettől még felismerései igazak és ha a tudat (még ha látens is) előbbvaló, "magasabb rendű" vagy generikusabb mint a (materiális) létezés lehet ez a búvópatak-tudat majd feltörő lávaként tör elő. A többségnél pedig olyan ösztönlényként való lázadással, mint ahogy megmutatkozik a filmben.

"Azzal az üzletággal, ami egy mentálisan megbomlott gyilkosból habkönnyű reklámot kreál, nagyon súlyos baj van – csakhogy az általa okozott pusztulás a teljes emberiséget sújtja majd.
A tavalyi év legjobb filmje arról szól, hogy a média milyen cinikusan használ bárkit és bármit, s hogy a gazdaságot irányító és kultúrát diktáló elit milyen ízléstelen, kapzsi és aljas. E működés váratlan, de törvényszerű terméke Joker, az emberségéből kivetkőzött gyilkos, akinek már nem fáj semmi. Mert mi történik, ha egy magányos elmebeteget keresztezel egy olyan társadalommal, ami semmibe veszi, és ürülékként kezeli? Azt kapod, amit megérdemelsz.

A Media Markt marketingstábja diadalmasan köp Arthur Fleck drámájára és a film valamennyi sokkoló igazságára. A reklámkaszt a showman Murray Franklin káosz-hercegét alázó rátartiságával képzeli azt magáról, hogy ezt a lázadást is termékké zülleszti majd. Ők a világ urai, ezt jelzik alávaló gesztusukkal a vásárlóknak: ugyanolyan bohócok vagytok, mint ez itt, és mi ugyanúgy használunk titeket.

Íme a Bourbonok és a Romanovok gőgje, az értelmetlen provokáció, a pénzétől és hatalmától megrészegült elit féktelen önhittsége. Ez a dölyf nem egyszer hajtotta már az emberiséget vérfürdőbe – talán érdemes volna belőle visszavenni. Nem ártana, ha Joseph Goebbels magukra kreatívokként hivatkozó utódai esetleg megkísérelnék értelmezni a filmet, mielőtt ilyen önelégült módon próbálnak pénzt facsarni belőle. Ez a film pont azt jelzi, hogy van, amivel nem érdemes hazárdjátékot űzniük, filléres szórakoztatássá és könnyű profittá aljasítaniuk, mert az önelégült vigyor könnyen az arcukra fagy."  https://hirklikk.hu/kozelet/jatek-a-tzzel/359448?fbclid=IwAR3TE0OXnIXoel9LFS-g-b3wqdGQyDFtBfmjnKfcBU9bSZL-KAV4pzBQbPU )


Nincsenek megjegyzések: