2016. augusztus 25., csütörtök

cine-slave

Sajnos csak egy 500 fős zárt szakmai fészbuk csoportban olvasható az alábbi, mondhatni vitaindító post. Bátorkodom itt közre adni. Igen sok komment érkezett erre, sok jó meglátással. A vitaindító alább olvasható dőlt betűsen:

Sziasztok,
régóta fogalmazódik már bennem pár gondolat ezzel a csoporttal kapcsolatban. Van egy dolog, ami rettentő módon zavar, és sokadszorra tapasztalom ezt itt. A csoport neve CINEMATOGRAPHY Magyarország, ennek ellenére rengetegszer azt érzem, hogy a "ki vállalna szarért-húgyért videózást" csoportban vagyok. Már az is döbbenetes, hogy mennyien kínáltok "munkát" elképesztő összegekért, de sajnos még 10-esével is jelentkeznek rá az emberek...
Ez két oldalról problémás:
1.: Aki ilyen munkát kínál
- Legyél tisztában a piaci árakkal! Már a megrendelőnek adott árajánlatkor is. Rengetegszer írjátok kapásból a választ: a megrendelőnek ennyi van rá. Nem, ha ennyi van rá, az azt jelenti, hogy a megrendelőnek nincs pénze a munkára, tehát nem lett megfelelően tájékoztatva, hogy a pénzéért milyen szolgáltatás fér bele. Amíg lehetőséget adtok a szarérthúgyért filmet akaró cégeknek, világmegváltó vállalkozó nagykirályoknak, "90-es évek üzleti sztárjainak", addig ezek az állatfajok nem tűnnek el.
- "Ez neked is referencia" - nem, ez a munka NEKED referencia, amit mások lespórolt bérén akarsz megcsinálni. 
- Ha pedig szipmlán csak mondjuk 20e ft-al többet akarsz keresni a melón, akkor meg rohadtul nem etikus a szakmáddal szemben.

2.: Aki ilyen munkát elvállal
- Legyél tisztában a piaci árakkal!!! Évtizedek óta alapszabály, aki a normál árak alatt vállal munkát, az a saját szakmáját rombolja. Igen, nehéz kérdés ez, mert mindenkinek mást jelent a normális megélhetés, de egy biztos, attól nem leszel jobb operatőr, és nem lesznek drágább munkáid, ha olcsón elvállalsz mindent. Semmi mást nem érsz el vele, csak hogy soha többet nem fogsz tudni drágábban elmenni melózni, mert abba a körbe kerülsz bele, akik ezekre az olcsó melókra hívnak. Én elhiszem, hogy huszonegykét évesen királynak érzitek magatokat, mert heti 2-3 25e ft-os zsebbe kp-s forgatással lehet menni bulizni meg Balatonra, meg összejön egy G-s Astra, de amikor már később el kellene kezdeni adózni, nyugdíjban gondolkozni, megtakarítani, lakást venni, és rájössz, hogy ez szarra se elég, akkor már nem fogsz tudni hirtelen a duplájáért forgatni.
- Van egy kamerád, és optikáid. Ezt te megvetted, a saját pénzeden. Gondolom szeretnél 2 év múlva is a legújabb cuccokkal forgatni, erre viszont nem lesz elég még az a félretett pénzed sem, amit véletlenül nem költöttél el albérletre meg benzinre. Nem beszélve arról, ha neadjisten valami megsérül vagy tönkremegy. Ez nem veled jár, ezért ugyan úgy fizetnie kell a megrendelődnek, mintha bármelyik rental cégtől bérelné. Nem gáz, ha adsz egy kis kedvezményt a piaci árakhoz képest, de ne felejsd el, hogy ez az egész a megrendelőnek a legjobb, mert nem neki kell a bérelt cuccokért rohangálnia és felelősséget vállalnia. 
- Kaptál apától egy kamerát. Örülj neki, kurva mázlista vagy. De ezt ne arra használd, hogy akkor te nem is kérsz érte pénzt, és mindenki alá tudsz menni az áraiddal. Egyrészt a fentebb említett okoknál fogva rohadtul nem etikus, másrészt amikor a kamerád elavul, apa meg nem vesz már másikat, akkor csak pislogsz, hogy miből is kéne kipengetni 1-2 millát egy új gépre.

- Nem azért keresnek itt téged a munkával, mert nincs rendes filmes ismerősük, hanem mert tudják jól, hogy egyikőjük sem vállalná ennyiért. Az itt megjelent munkaajánlatok már az utolsóutáni próbálkozások, hátha találnak valakit, aki hajlandó ennyiért is megcsinálni.
3.: Ami mindkét félre vonatkozik
- Nincs benzinpénz! Útiköltség van. 1000km-t megtenni a kocsiddal nem 1000km-nyi benzinedbe kerül. Azt a kocsit meg kellett venni, 10-12e km-enként szervizelteted, kopik a gumid, kopik benne minden, pörög bele a KM, amitől zuhan a használt értéke. Nem beszélve arról, hogy ami pénzt beletankolsz a kocsidba, vagy amiből megveszed az autópályamatricát, az a leadózott készpénzed, nem egyenlő a kiszámlázott összeggel.
- Nincs félnap, meg pár óra! Megrendelőként elvárod, hogy menjen el valaki pár órára féláron, de ha közbejönne az opcsinak valami jobb meló, akkor ő már "le van foglalva". Egy 25 perces interjú délután 14h-kor pontosan annyiba kerül, mint egy forgatás reggel 10-től délután 18h-ihg. Ha ez nem jó, akkor újra el lehet olvasni az egyes pontot, mert rohadtul félre lett kommunikálva valami a megrendelőnek.

És ne beszéljünk virágnyelven, számszerűsítsük a dolgokat. 2016-ban a LEGALAPABB operatőri díjak 35-40e-től indulnak. Egy A7s II-ért 18-20e-ret kérnek el a rental cégek, optikánként 3-4e ft-ot, egy sliderért 4-5e-ret, egy goproért 4e-ret, kisebb gimbalért 15e-ret, stb. A km díjak saját autóval 80-100ft-tól. Ezen az oldalon operatőri munkáért, saját A7s II-vel, optikákkal számtalanszor kínáltak már 25e Ft-ot (!!), 35e Ft-ot, egy extrém esetre is emlékszem, amikor 10e ft-ot... Basszus, 10 éve, amikor elkezdtem ezzel foglalkozni, akkor forgatott minden opcsi 25e-éert, kamera nélkül! És hát 10 éve 25e ft marhára nem annyit ért, mint most. És még ki se tértem a külön topicot megérő drónozásra, amivel már lassan tényleg ott tartunk, hogy 15-20e ft-ért akarnak Phantom 3/4-ekkel repkedni a Gozsdu udvar közepén.
Szívesen látnám, ha a munkaajánlatok mellett fel lenne tűntetve az is, hogy mennyit gondoltok a munkáért. Egyrészt magatoknak spóroltok felesleges és kínos beszélgetéseket, amikor privátban kiderül, hogy köze nincs az elképzeléseknek egymáshoz, másrészt elkerülhető az a rohadtul ellenszenves dolog, hogy majd aki a legolcsóbb számmal jelentkezik, azé a meló. És talán kicsit tisztulna is a csoport az ilyen tisztességtelen ajánlatoktól.
Ez a csoport ilyen formában a szakma teljes megalázásáról, a kezdők kihasználásáról szól, és egy cseppet sem a "cinematográfiáról". 

Nincsenek megjegyzések: